Låt andningen bli din bästa vän i sommar

  • Skrivet den 1/06 -17

Veckorna innan midsommar är ofta hektiska. Det är deadlines, kalas, skolavslutningar, bröllop, trädgårdsfix med mera. Semesterplanerna ska spikas och hur blir det egentligen med vädret och relationerna och dig själv under de här intensiva veckorna som är fyllda av olika förväntningar?

Om du, som jag, känner ett behov av återhämtning och paus under den här händelserika perioden så är andningen den enklaste vägen till att stilla både kropp och sinne.

Tillåt din andning att fungera som en broms när tiden upplevs som knapp. Allt du behöver göra är att medvetet rikta fokus till andetagen som pågår inne i dig just nu.

Låt andningen bli din bästa vän i sommar.

Ge dig själv pauser och möjligheter till återhämtning genom att umgås med din andning en stund, i ensamhet eller tillsammans med andra och gör det av omtanke och kärlek till dig själv.

Bli inte förvånad om dessa regelbundna pauser gör dig lugnare, mer fokuserad och nyfiken. Kanske till och med lyckligare.

Jag skriver personligen under på ovan nämnda biverkningar och rekommenderar dem varmt.

Att kunna bromsa mig själv genom att fokusera på min andning är avgörande för hur jag hanterar stressiga situationer både på jobbet och privat.

Mina tre bästa tips för mer medveten andning i vardagen är:

  1. – Börja dagen med ett par medvetna andetag. Gärna innan du kliver upp ur sängen, eller när du borstar tänderna eller tvättar ansiktet.
  2. – Använd pendlingstiden till och från arbetet till meditation. En meditationsapp som guidar dig under en viss tid kan vara ett värdefullt hjälpmedel.
  3. – Avsluta dagen i medveten närvaro, återigen med andningen i fokus.

Skrivet av Nadja Nordstrand, trebarnsmamma och mindfulnessinstruktör